top of page
Search
  • rekaarva

Boldogság, aurora, tej, szauna és a nők

Ma úgy voltam vele, hogy összeszedek pár érdekességet, amit Finnországról, a kultúráról és a helyi furcsaságokról tudni érdemes. Nyilván ez egy hosszú lista lenne én meg túl lusta vagyok ahhoz, hogy mindent is összeszedjek, szóval kiválogattam néhány kedvencemet.


Maga az ország (a wikipédia szerint) 5,5 millió lakost számlál, területe majdnem 338,5 km2, szóval kb feleannyi ember van itt, több, mint háromszor akkora területen, mint Magyarországon. Konklúzió: ha annyira nem vagy emberkedvelő, ez a hely neked is való (és valljuk be néha kicsit mindannyian vagyunk így).


Lehet talán ez az alacsony népsűrűség, a sok zöld terület, a természet közelsége, a husky-k a Mikulás és még kitudja mi az ok, amiért a world happiness report szerint a finnek a legboldogabb nemzet a világon. (By the way Magyarország a 53., ami engem kicsit meglepett, azt hittem ennél rosszabbul értékeljük a saját boldogságunkat.) Mindenesetre jó lenne rá lelni az ok(ok)ra és hazavinni belőle egy kis csomagot, elraknám rosszabb időkre vagy kölcsön adnám azoknak, akiknek éppen jobban kell.


Ami viszont határozottan hozzájárul az én boldogságomhoz, az pedig a sarki fény. Még csak két hete voltam Vaasa-ban, amikor először láttam ÉLŐBEN, A SAJÁT KÉT SZEMEMMEL az északi fényt. Nem képről. Nem videóról. Ez az a természeti jelenség, amiről apróka koromban azt hittem, hogy csak a Mackótestvérben létezik, de nem, és most láthattam a saját szememmel is. Ugyan az aurora borealis nem finn specialitás, más északi országokban is van esély kifigyelni a jelenséget, mégis besorolom a ’finn kedvencek’ közé, elvégre az élmény engem mégiscsak itt ért.

Északi fény Vaasa-ban

További érdekesség, hogy finnek nagyon (de nagyon, de nagyon) sok tejet isznak, egy 2015-ös kutatás szerint itt a legnagyobb az egy főre jutó tejfogyasztás a világon. Itt Vaasa-ban az egyetemi menzákon a napi menühöz víz mellett ingyenesen tejet is lehet fogyasztani. (Nem mondom, hogy a füstölt rénszarvas leves + tej kombináció felkerül a bakancslistámra, de ha egyszer elég bátor leszek, ki fogom próbálni. Már csak amiatt is, hogy tudjam tényleg annyira furi, mint amilyennek hangzik vagy igazából hűha vagy semmiextra.) A boltokban egyébként hihetetlenül széles a tejválaszték, és most nem arra gondolok, hogy növényi, állati, zsíros, félzsíros vagy sovány. Hanem hogy egytípusú tehéntejből van vagy 15 féle. Ha legközelebb boltba megyek, eskü megszámolom, nagyon durva.


Igencsak jó még szerintem az, hogy az országban több a szauna, mint az autó. A társasházhoz - amelyikben én is lakom - szintén tartozik egy közös használatú szauna, amit a lakók ingyenesen használhatnak, hetente egy órára. Szégyengyalázat, de még nem próbáltam ki, viszont jövő hétre van foglalásom, úgyhogy pótlom az elmaradásaimat.


A végére hagytam Finnországról egy olyan érdekességhalmazt, ami számomra kiemeli az országot a többi közül. Nagyon nyitott és elfogadó a társadalom, a közbiztonság szuper, az oktatási rendszer és az egészségügyi helyzete is kimagasló. Szóval szerintem ezt nem magyarázom tovább, igyekszem eltanulni ezt-azt a finnektől.


+1 good to know: Finnországban, Európában elsőként kaptak szavazati jogot a nők 1906-ban (a világon harmadikként Új - Zéland és Ausztrália után).


Ahogy írtam, ez a kis szösszenet tökre nem átfogó, minden érdekességet lefedő kislexikon. A következő hónapokra az egyik cél, hogy annyi kedvenc érdekességgel bővítsem a listát, amennyivel csak lehet.


Réka

53 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page